Den tidligere arrangementssjefen for verdenscupen på Lillehammer og nordiske grener under ungdoms-OL samme sted har fått ansvaret for kommersiell utvikling av Wsportsmedia og Ski Classics i Norge. Eiliv Furuli gleder seg til å komme i gang med oppgavene.
– Dette blir et spennende konsept å jobbe med fremover. Oppdraget passer godt med de andre prosjektene jeg gjør gjennom selskapet mitt, sier Furuli, og utdyper:
– Ski Classics har hatt en fantastisk utvikling helt siden starten for 15 år siden. Men nå har langløp virkelig tatt av. Det har skjedd ekstremt mye de siste åra. Kvaliteten på arrangementene har økt, nivået på utøverne og profesjonaliteten i Pro Teamene er i verdensklasse og oppmerksomheten er veldig god. Jeg har jobbet med store skiarrangementer hele min karriere, og jeg har vanvittig tro på framtida til Ski Classics.
I tillegg til arbeidet med verdenscupen og ungdoms-OL på Lillehammer, er 55-åringen styreleder i Birkebeinerrennet og nestleder i Birken AS. Han var dessuten sentral i opprettelsen av Ski Classics i 2007, og har fulgt utviklingen til langløpsserien nøye helt siden oppstarten.
Saken fortsetter under
Målrettet utvikling
Furuli tror den positive utviklingen for Ski Classics er et resultat av målrettet innsats for å etablere en bunnseriøs og profesjonell institusjon rundt langløp med et konsept som bygger på noen av de sterkeste elementene fra de store internasjonale idrettene.
– Ski Classics er «verdenscupen» i langløp. Men det er også den delen av langrennssporten som klart flest holder på med. I Ski Classics stiller de beste i verden på samme startstrek som mosjonistene på de mest kjente langrennene i verden. På den måten har Ski Classics skapt et unikt fellesskap og et engasjement som treffer både topp og bredde, og er et viktig bidrag til folkehelsa, sier Furuli, og fortsetter:
– Vi ser jo at Ski Classics fenger stadig flere, at langløp nå har blitt noe som «mannen i gata» virkelig fatter interesse for, og som også media fatter stadig større interesse for.
Hør podcasten: Vasaloppsvinneren og Ski Classics-sjefen diskuterer kommende sesong
Derfor engasjerer langløpsserien
Furuli trekker fram konseptet med sammenlagttrøyer, ungdomstrøyer, veterantrøyer, sprinttrøyer og klatretrøyer, samt lagkonkurranse som strekker seg over hele sesongen, fire ikoniske Grand Classics-løp med høyere status og større premiepott, samt kjente profiler som viktige faktorer i suksessen.
Han tror også at den nye sesongavslutningen Ski Classics Grand Finale Janteloppet på 100km i en rundløype på Hafjell i april vil bidra til enda større interesse og synlighet for langløp.
– En Grand Finale og med Janteloppet på Hafjell og Petter Northug som en sentral aktør blir garantert spektakulært, og et spennende produkt for media og dermed gjøre TV-rettighetene enda mer attraktive, sier Furuli.
Nettopp dette er elementer som gjør at Furuli mener Ski Classics er en attraktiv merkevare, også i en tid med et strammere marked.
– Langrenn står sterkt i Norge. Det er vår nasjonalidrett, og mange ser verdi i å assosieres med langrenn. Ski Classics har et unikt langrennsprodukt med stor synlighet gjennom sterke profiler og et konsept som er spennende gjennom hele sesongen, og som engasjerer veldig mange.
Saken fortsetter under
Om Eiliv Furuli
Hvem: Eiliv Furuli, 55 år, med omfattende erfaring innen vintersportsarrangementer og sportsbransjen. Blant annet:
- Tidligere sjef for verdenscupen i nordiske grener på Lillehammer (2013-2019) og nordiske grener i Ungdoms-OL 2016 (Youth Olympic Games)
- Koordinator for VM i Snøsport for Parautøvere 2022,
- Styreleder i Birkebeinerrennet og nestleder i Birken AS som er medeiere av Ski Classics
- Representant for Norges Skiforbund i langløpskomitéen i FIS
Hva: Ny Wsportsmedia Business Manager Norge
Hvor: Bor på Lillehammer, og er fra Lillehammer