onsdag, juli 24, 2024
Hytte til leie
HjemSportHva innebærer det egentlig å skifte skimerke?

Hva innebærer det egentlig å skifte skimerke?

Hva innebærer det egentlig å skifte skimerke?


For mange løpere sitter det å bytte skimerke langt inne: De har jo et helt kobbel av ski som de har testet og blitt kjent med over tid, som har ulike sliper og konstruksjoner og egenskaper. En typisk skipark for en langrennsløper som går både fristil og klassisk består gjerne av minst 20-30 par ski. Noen har enda flere.

Løperne har knyttet seg til servicefolk og produktutviklere som de stoler på og har et forhold til. Nå må de starte på nytt, bygge nye relasjoner og gjøre seg kjent med alt og alle fra bunnen.  

Likevel velger de å bytte skimerke, til og med i forkant av mesterskapssesonger. Så hva innebærer det egentlig å skifte skimerke?

Sammenliknes med å slå opp
– Det har vært den absolutt tøffeste og vanskeligste beslutningen i min karriere til nå. Det føles nesten som å slå opp, sier Edvin Anger, som nylig forlot Madshus til fordel for Rossignol.  

Den svenske 22-åringen har gått på norske ski hele oppveksten og i hele sin aktive karriere. Han viser spesielt til forholdet til de som jobber på racing service, som er uvurderlige ressurspersoner for sine løpere, og at det nesten kjennes som er svik. 

Anger er en av en rekke toppløpere som har byttet skimerke denne våren. Andre er de franske Klæbo-rivalene Richard Jouve og Jules Chappaz. De går nå henholdsvis til Fischer og Madshus, begge etter årevis med Salomon. 

Les mer: Klæbo-rival bytter ut hele skiparken før VM

Saken fortsetter under

Richard Jouve (FRA) - French Championships 2024 cross-country, relay, Meribel (FRA).
Richard Jouve er ferdig på Salomon. Foto: Thibaut/Nordic Focus

Betaler en skyhøy pris for skibyttet: – Et enkelt valg
For Chappaz, som tok bronse på VM-sprinten i Planica i fjor og sin første pallplass i verdenscupen i vinter, er følelsene rundt skibyttet helt annerledes enn for Anger. For franskmannen var beslutningen enkel. 

Etter nesten ti år på Salomon, bryter Chappaz med skiprodusenten som holder til bare 20 minutter fra der han bor. Nå ligger fabrikken og Siden han fortsatt hadde to år igjen på kontrakten med Salomon, koster skibyttet ekstra dyrt. Men 24-åringen er overbevist om at det drastiske grepet er riktig. 

Du kaster altså ut rubbel og bit av ski du kjenner, bare måneder før VM, og til tross for at du må betale dyrt for å kjøpe deg ut av kontrakten du var på? Var det en vanskelig avgjørelse å bytte skimerke?
– Nei. Absolutt ikke. Jeg føler at jeg flere ganger har tapt renn på grunn av skiene. Jeg kan ikke gå på utstyr jeg ikke føler at jeg kan stole 100 prosent på, sier Chappaz til Langrenn.com, og fortsetter: 

– Nå har vi flere år foran oss med store mesterskap. Jeg er fortsatt ung og kan ha en lang karriere ennå. Så dette er et perfekt tidspunkt å bytte skimerke. 

Les mer: Nå vil han vippe Klæbo av tronen

Saken fortsetter under

Jules Chappaz-2024 Madshus
Jules Chappaz har byttet til Madshus, det til tross for at han måtte betale dyrt for å bryte kontrakten med sin forrige skileverandør. Foto: Madshus

Men hva skjer nå, etter et slikt utstyrsbytte: Hvordan går man fram når man skal etablere en helt ny skipark?
– Du må teste. Og du må teste i alle typer forhold. Men det handler også veldig mye om å få til en god dialog med de som jobber på racing service hos produsenten, at de skjønner hva du ser etter av egenskaper, og at de klarer å finne fram til skipar med egenskaper som passer for din teknikk og måten du går på. Det er veldig individuelt, forklarer Chappaz.

Skiskytteren Jacquelin er enig. Han poengterer at testingen ikke bare handler om å finne ski som glir fortest mulig og lengst mulig. 

– Det er mye mer enn bare å teste hvilke ski som har best glid. Det handler om skifølelsen, hvordan den oppfører seg i ulike hastigheter, om den kjennes lett å føre, om du har kontroll og om du får omsatt kraften du legger ned i skyvet til framdrift, sier han til Langrenn.com. 

Konkret hvordan jobber man med testing av helt nye ski, og med folk på racing service i den prosessen?
– Vi testet en del på Sjusjøen i april, og da fikk jeg etablert et veldig godt forhold til servicegutta til produsenten. Nå skal de fortsette å teste for meg framover sommeren og høsten, samtidig som jeg skal teste mer under våre snøsamlinger. Der er også smørerne til landslaget. Det er de som først og fremst har kontroll på skiparken min, og både de og jeg er i dialog med produsenten. Vi jobber som et team. Så når vi kommer til november, så føler jeg meg trygg på at jeg har en veldig god skipark, sier Chappaz. 

Saken fortsetter under

Den franske skiskytteren Emilien Jacquelin har byttet til norske ski, etter å ha gått hele sin karriere så langt på franske ski. Foto: Madshus

Mest jobb for landslagssmørerne
Nettopp det å ha kontroll på skiparken til de ulike utøverne er definitivt en massiv jobb. Det er noe smøresjefen for det norske langrennslandslaget Tord Hegdahl vet mer om enn de fleste. 

Bare for de løperne som IKKE bytter utstyrsleverandør er det en omfattende jobb som skal gjøres mellom april og november. 

– Det er enorme mengder ski vi har ansvaret for, så det handler om å få oversikt, få vraket og redusert skiparken til hver løper ned til et håndterbart antall skipar, sier Hegdahl til Langrenn.com. 

Hvert år i april har smøreteamet en real dugnad på lageret. 

– Jeg telte ikke opp antall skipar, men jeg tror vi fylte nesten en varebil full av ski som skal tilbake til leverandørene. For enkelte løpere var det nok 25 prosent av skiparken eller mer som ble vraket, sier Hegdahl. 

Se også: Vraket en varebil full av ski før VM

Når den jobben er gjort, begynner forberedelsene til kommende sesong.  

– Alle løperne må ha ski som dekker alle typer fører, temperaturer og forhold, men samtidig ikke for mange par. Og vi må ha ekstremt god oversikt. Vi må vite hvilke par vi skal dra ut når vi skal begynne å teste for de ulike konkurransene gjennom sesongen, sier Hegdahl. 

Den jobben er selvsagt mer omfattende for de løperne som må bygge opp en helt ny skipark. 

Saken fortsetter under

Smøreteamet til det norske langrennslaget testet seg gjennom hele skiparken til løperne i april. Nå jobber de med å bygge opp skiparken inn mot VM-sesongen. Foto: Claes-Tommy Herland/NSF

Trenger opp mot 50 skipar
For Edvin Anger teller en fullverdig skipark opp mot 50 skipar. Det er en solid jobb å plukke dem, spesielt i år når han starter med null skipar. 

– Jeg pleier å ha 40-50 skipar når jeg går inn i en sesong. Nå kommer jeg kanskje ikke til å ha fyllt opp skiparken min helt innen sesongstart i år, men målet er at alt skal være på plass til VM. Samtidig handler det ikke bare om hvor mange skipar man har, men at man har noen veldig, veldig gode par, sier Anger til Längd.se, og utdyper: 

– Det er masse jobb, absolutt. Og jeg kommer nok til å ta noen ekstra turer til skitunnelen i Torsby. Men jeg har smørere i landslaget som gjør en fantastisk jobb for meg. De har ligget på Sognefjellet og testet intensivt for meg, i første omgang for å finne en grunnstamme med skøyteski. 

Edvin Anger WC Östersund 2023 Bildbyrån
Edvin Anger vant U23-verdenscupen i vinter. Nå har han enda større ambisjoner for kommende sesong, der VM i Trondheim er det soleklare høydepunktet. Foto: Bildbyrån

The post Hva innebærer det egentlig å skifte skimerke? appeared first on Langrenn.



Kilde: Gå til originalinnlegg

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Leie hytte på Sjusjøen
Felleski barn

Most Popular

Recent Comments