Etter at flere sponsorer har valgt å trekke seg fra langrennslandslaget den siste tida, gir samarbeidsavtalen med Orkla Confectionary & Snacks Norge og merkevaren Nidar grunn til feiring i Skiforbundet.
– Dette smaker nesten som gull. Skitur og sjokolade er en stolt tradisjon i Norge. For oss er dette en viktig og god avtale i VM-sesongen. Løperne trenger rask energi etter harde treningsøkter og skirenn, sier daglig leder Skiforbundet langrenn Cathrine Instebø i en pressemelding tirsdag.
Se også:
Full krise: Peker på Johaug og Northug
Løser ikke sponsorkrisen
Før sommerferien kunngjorde Sparebank1 at de trekker seg som hovedsponsor for langrennslandslagene etter VM i Trondheim. I september ble det klart at også Equinor velger å avslutte sitt samarbeid med Skiforbundet.
Til sammen har de to bidratt med cirka 17 millioner kroner til Skiforbundet langrenn, som har et samlet budsjett på rett over 80 millioner kroner. De to storsponsorene etterlater seg dermed et stort gap som må fylles.
Les mer:
Northug: – Det finnes bare ett håp for norsk langrenn
Ingen seigdamer
Den nye sponsoravtalen med Orkla/Nidar bidrar imidlertid lite til å løse sponsorkrisen i Skiforbundet. Kontrakten et kjærkomment tilskudd, men gjelder kun for sesongen 2024/25 og kun for herrer elite.
Nidar, som blant annet har merkevarene Laban seigmenn, melkesjokoladen Stratos, Smørbukk karameller og Bamsemums, produseres i Trondheim, og det er vinterens VM som utløser samarbeidet.
– Nidar har laget norsk kvalitetssjokolade i Trondheim i over 100 år, og med VM på hjemmebane, er dette den perfekte anledningen for et samarbeid. Langrenn har en helt spesiell plass i Norge, og vi er stolte av å være en del av det. Sjokolade hører med på skituren – det er lov å kose seg når man har gjort en innsats, enten i skiløypa eller på tur, sier Julie Undlien Wisth, som er marketingdirektør i Orkla Confectionery & Snacks Norge.