Langrennslandslagene har mistet to av sine hovedsponsorer på kort tid. Flere andre sponsorer er usikre på om de vil videreføre sitt samarbeid med norsk langrenn. Det til tross for at Norge har flere stjerner enn noen andre, og at norske utøvere dominerer internasjonalt langrenn, spesielt på herresida.
Mye av kritikken går ut på at de norske løperne knapt synes i media unntatt på resultatlista. Langrennseksperter har trukket fram at 38 år gamle Petter Northug og 36 år gamle Therese Johaug er de to største profilene idretten har i dag.
Les mer:
Full krise: Peker på Johaug og Northug
Den comebackaktuelle langrennsdronninga selv har klare meninger om situasjonen.
– Vi må ta dette på alvor. Norges Skiforbund mister sponsorer, Equinor og Sparebank1 skal ut, forbundet skal reforhandle med Norgesgruppen. Vi må gå i oss selv. Vi skal gå fort på ski, vi skal ha fokus på idretten, men vi har tid mellom slagene, vi også, til å kunne gi tilbake, sier Johaug til VG.
36-åringen la opp etter OL-sesongen 2022, men gjør nå comeback til VM på hjemmebane i Trondheim kommende vinter. Hun er selv aktiv i sosiale medier, og legger nesten daglig ut innlegg om stort og smått i sitt liv.
– Alle må innse at vi er i en ny epoke. Vi må bidra. Vi som utøvere har et ansvar for sporten, vi også. Vi har et ansvar for å legge ut bilder, vi må forstå at det stilles høyere krav, sier hun.
Les også: Klæbo mister popularitet, Northug bykser oppover på lista
Også samarbeidspartnerne er ute i sosiale medier for å oppfordre de norske stjernene til å by mer på seg selv. I helga kom Ski-VM med dette innlegget på Instagram:
Saken fortsetter under
Må ikke se synlighet som et ork
Nå ber Johaug landslagskollegaene være med og ta ansvar for å skape engasjement og interesse rundt langrenn, og sørge for at sponsorene opplever at de får noe igjen for pengene.
– Skal man få sporten opp og fram, så må man gi av seg selv.
Johaug poengterer at sponsorene forventer et helt annet engasjement fra utøverne i dag enn da hun kom inn på elitelandslaget for 15 år siden. Den gang var det få krav til løperne utover å gå med sponsorenes logo på drakta. Nå forventer samarbeidspartnerne at løperne selv aktivt skal legge ut og dele innlegg i sosiale medier, og delta på markedsaktiviteter internt i bedriftene.
For henne er det verken et «ork» eller spesielt tidkrevende, men en helt naturlig del av hverdagen.
– Det er ikke verre enn å legge ut en tøff økt, noe kult du har gjort som andre kanskje snakker om som rått, at du gir jernet. Eller at sponsorene ser at du har på deg sponsortøyet. At du er på lag med dem, sier Johaug.
Samtidig har landslagsveteranen forståelse for at utøverne også har perioder de ønsker å trekke seg tilbake i sin egen «boble», og at utøvere har ulike oppfatninger om hva de komfortable med. I den sammenheng poengterer Johaug at sponsorpleie er lagarbeid.
Hun mener Skiforbundet må bli bedre til å kartlegge hvilke ressurser de ulike utøverne sitter på, slik at man kan koordinere aktiviteter og bidrag på en måte som fungerer for alle parter.
Les også: Sponsorene rømmer fra norsk langrenn
Saken fortsetter under
Langrennsekspert: – Latskap
Langrennsekspert Petter Skinstad tordner mot norsk langrenn, men går hardest ut mot Skiforbundet. Han mener de må handle, og at det haster.
– At Skiforbundet står i den situasjonen de gjør nå, skyldes latskap. Det kan ikke forklares på noen annen måte. De har vært bortskjemt på oppmerksomhet og ressurser i en årrekke. Forbundet må gjøre noen krevende grep nå for å unngå at folk er likegyldige til langrenn. Det er en forutsetning for å bli best. Nå må de komme på banen, møte media med åpenhet og transparens, og slutte å se på media som fiender, sier Skinstad til Langrenn.com, og fortsetter:
– I Sverige er det jo helt annerledes. Der spiller forbundet på lag med aktørene, utøverne stiller opp for TV og media, og de er totalt sett en mye mer moderne organisasjon, mye mer i forkant og i tråd med tiden. Det handler om å bygge en merkevare.
Skinstad poengterer avslutningsvis at en rekke langrennsveteraner har klart å utvikle seg i takt med kravene og utviklingen i mediebildet.
– De beste forstår helheten og legger ned den innsatsen som kreves for å legge til rette for å skaffe seg forutsetningene for å kunne sove, spise og trene på heltid. Johannes Høsflot Klæbo gjør det. Therese Johaug gjør det. Frida Karlsson, Jessie Diggins, Krista Pärmäkoski, Federico Pellegrino og Lucas Chanavat. De er utøvere som har hengt med lenge.
The post Johaug slår alarm: – Nå må utøverne ta ansvar appeared first on Langrenn.