onsdag, juli 24, 2024
Hytte til leie
HjemSport– Gjør du det riktig, er det en gulløkt. Bommer du, kan...

– Gjør du det riktig, er det en gulløkt. Bommer du, kan det spolere sesongen

– Gjør du det riktig, er det en gulløkt. Bommer du, kan det spolere sesongen


Den tradisjonelle norske langrennsmodellen nedprioriterer trening på sprintfart. Men her har de fleste mye å hente. Om fartstrening brukes riktig, kan man ende opp med å gå mer effektivt både i sprint og i lengre løp mener tidligere landslagstrener Geir Endre Rogn.

Rogn er treningsekspert på Langrenn.com og driver treningsveiledning gjennom sitt foretak Topptrent.com. Den tidligere landslagstreneren ser at mange har mye å hente på å prioritere utradisjonelle økter på sprintfart i sin trening, uansett om de satser sprint eller distanse. Men det må du øve på, og det gjør du nå, ellers risikerer du å spolere sesongen før den har startet. 

– Den tradisjonelle treningsfilosofien og «utviklingstrappa» fra Skiforbundet er generelt rotfestet i norsk langrenn. Den treningsfilosofien er veldig tilpasset tradisjonelt distanselangrenn, og mindre optimert for sprint. I år kom dokumentet «utviklingstrappa» i ny og revidert utgave. Det er et fantastisk dokument å bygge langrennstrening på, men det er fortsatt veldig distanse-orientert, sier Rogn. 

Han mener derimot at mange har mye å hente på å prioritere sprinttrening litt høyere, spesielt yngre seniorer. 

– Vi ser jo når utøvere går over til seniorklassen at de ofte tar steget først i sprint. Så jeg mener at man må tørre å ha litt flere økter med litt høyere fart. Men det gjelder ikke bare de unge. Det er noe jeg ser til og med hos løpere på verdenscupnivå, sier Rogn. 

For å få til det uten at det går utover den andre langrennstreningen, må man tenke annerledes enn det har vært tradisjon for i norsk langrenn, forklarer han. 

Men konkret, hvordan gjør man det i praksis?
– Det gjelder å finne måter å få trent mer på sprintfart uten at det blir for belastende og dermed går utover øktene før og etter disse sprintfartøktene. Da må man trene annerledes enn de tradisjonelle langrennsøktene med intervaller på fem til åtte minutter. Vi må tenke kortere drag med kortere pauser og høyere fart. Hvis du treffer med intensiteten på dette, vil du trene med god fart, men unngå å få for mye laktat. 

Les også:
Advarer: – Mange trener gode enkeltøkter dag etter dag. Men det er ikke nødvendigvis nok

Saken fortsetter under

Elon Innlandet
– Det gjelder å finne måter å få trent mer på sprintfart uten at det blir for belastende og dermed går utover øktene før og etter disse sprintfartøktene, sier tidligere landslagstrener Geir Endre Rogn.

Elementer fra løping
For å få mer tid på sprintfart uten at det koster for mye totalt, mener Rogn det kan være smart å trekke inn elementer fra friidrett og baneløping. 

Han foreslår å kjøre for eksempel 20 x 45 sekunder på terskel med 30 til 60 sekunder pause. 

– Det er veldig utradisjonelt i langrenn, og mange føler det er litt skummelt fordi det er lett å bomme på intensiteten. Men gjør du det riktig, er det en gulløkt, sier Rogn, og minner om at det er viktig å ta hensyn til at det er forskjell på friidrett og langrenn. 

– De sier de trener på terskel når de for eksempel løper 300-metere på 1500-meter fart. Det de mener, er at de trener terskel på grunn av laktatverdiene. Men for langrenn vil dette være mer sprintfart. Når brødrene Ingebrigtsen løper 300-metere, er det kanskje 40 sekunder løping, sier han, og fortsetter: 

– Men de har en løpebane å forholde seg til. På rulleski blir dette helt annerledes, og de fleste gjør det altfor fort. Det handler blant annet om at i langrenn er det tradisjon for å ta i voldsomt på korte intervaller. Men disse intervallene handler om å trene mest mulig på riktig fart, billigst mulig. 

Se også: 
Treningstrender del 1: Det beste fra Ingebrigtsen, van der Poel og triatlon
Treningstrender del 2: De beste langrennsøktene

Saken fortsetter under

Illustrasjonsfoto: Fotoknoff/ Sven Erik Knoff

Må øve på å treffe, og det haster
Rogn ser at de som lykkes med denne typen trening og økter, får igjen for innsatsen med renter. Men for å lykkes må man øve. Og det bør man gjøre nå, på forsommeren. Hvis ikke kan det koste dyrt. 

– Du er nødt til å treffe med intensiteten, og det må du eksperimentere med nå. Dette er en periode der man tåler at man bommer litt på trening. Du har fortsatt god tid til å justere, og finne den riktige balansen. Gjør du dette feil to-tre ganger midt på høsten, kan det ødelegge hele sesongen, advarer den erfarne trenerprofilen. 

Interessert i trening og treningstrender? Her har vi samlet stoff om trening, treningsmetoder, forskning og utvikling

Geir Endre Rogn er treningsekspert på Langrenn.com. Han har trenerutdanning med fordypning i langrenn og mastergrad i coaching og psykologi fra Norges idrettshøgskole og lang erfaring i yrket: Rogn var trener for kvinnenes elitelandslag to sesonger, fram til mai 2020, og for juniorlandslaget i to år før det, samt at han har åtte år bak seg som trener på NTG Geilo. Nå driver Rogn treningsveiledning gjennom sitt foretak Topptrent.com, og følger opp alt fra eliteløpere til yngre utøvere og spreke amatører innen langrenn, skiskyting og løping.

Geir Endre Rogn er tidligere landslagstrener for kvinner elite. Nå driver han treningsveiledning i sitt eget foretak Topptrent.com. Foto: Carl Sandin / BILDBYRÅN
Geir Endre Rogn er tidligere landslagstrener for kvinner elite. Nå driver han treningsveiledning i sitt eget foretak Topptrent.com. Foto: Carl Sandin / BILDBYRÅN

The post – Gjør du det riktig, er det en gulløkt. Bommer du, kan det spolere sesongen appeared first on Langrenn.



Kilde: Gå til originalinnlegg

RELATED ARTICLES
- Advertisment -
Leie hytte på Sjusjøen
Felleski barn

Most Popular

Recent Comments