De norske landslagene er spekket med stjerner, og dominerer internasjonalt langrenn totalt på herresida. Det er all grunn til å tro at VM på hjemmebane i Trondheim til vinteren kommer til å bli tidenes medaljefest for Norge.
Men det er ikke sikkert det blir fest på bakrommet i Skiforbundet likevel.
Tidligere denne uka kom sjokkmeldingen om at Equinor trekker seg som sponsor for norsk langrenn. Like før sommerferien ble det klart at Sparebank1 velger å ikke forlenge sin sponsoravtale med langrennslandslagene etter VM 2025. Dermed har Skiforbundet langrenn mistet to av tre hovedsponsorer.
Og det er de to største norske stjernene gjennom tidene som trekkes fram som en del av problemet: Therese Johaug og Petter Northug. For selv om Norge renner over av kruttsterke utøvere, mangler profilene som kan tiltrekke seg sponsorer.
Les også:
Sponsorene rømmer: Mot full krise i langrennslandslaget
Saken fortsetter under
Selv vil Johaug langt på vei avblåse krisen.
– Vi er veldige heldige med at langrenn er såpass stort i Norge, og jeg tror nok det er en ny sponsor som har lyst til å gå inn å støtte yngre langrennsløpere og deres satsning. Jeg tror det skal gå bra, sier hun til Nettavisen.
Men faktum er at siden Johaug og Northug la opp, har norsk langrenn manglet tydelige profiler som kan få sponsorene til å åpne lommeboka. Nå har det kommet en rekke nye utøvere fra andre idretter som er mer fargerike og mer attraktive som sponsorobjekter.
– Det var en gang langrenn var en slags Formel 1-sport, da (Petter) Northug herjet som verst og du hadde (Therese) Johaug som holdt på. De mangler karismatiske, ikoniske personer i sporene. Det er kommet mange andre idrettsgrener og folk opp som mer fargerike og kanskje gøyere å sponse. Når de har hengt med i mange år, vil de kanskje prøve noe nytt.
Les også: Klæbo mister popularitet, Northug bykser oppover på lista
Saken fortsetter under
Må ta oppgjør med holdninger
Tidligere langrennsekspert i TV2 Ernst Lersveen mener de norske langrennsløperne må lære av sine svenske kollegaer.
Han trekker fram episoden under Tour de Ski i fjor, da han foreslo at Frida Karlsson skulle snauklippe Petter Northug på direkten. Hun tente på forslaget umiddelbart, og svarte «Ja, ja. Härligt, härligt». Og slik ble det. Lersveen tviler på at han ville fått med deg noen av de norske løperne på et liknende stønt.
– Jeg kan bare slå fast én ting: Hadde jeg foreslått det i den norske leiren, da hadde svaret blitt «nei, nei» og de hadde bare sett dumt på meg. Det er så stor kontrast, men ganske betegnende for hvordan situasjonen er. At den holdningen må endres – uten tvil, sier Lersveen til Nettavisen, der han nå er spaltist.
Han mener det handler om holdninger.
– Jeg tror vi i Norge har hatt så mye medgang at man har definert det å stille opp for media som et ork. Det er noe negativt. «Åh, pressekonferanse igjen». Det har kommet litt dit, de har blitt bortskjemte, sier han.
Nettopp denne spontaniteten, og villigheten til å by på seg selv, er helt avgjørende for å skape engasjement og interesse, som igjen gjør det lettere å tiltrekke seg sponsorer.
Saken fortsetter under
Omdømmeekspert Trond Blindheim er enig.
– Det var en gang langrenn var en slags Formel 1-sport, da (Petter) Northug herjet som verst og du hadde (Therese) Johaug som holdt på. De mangler karismatiske, ikoniske personer i sporene. Det er kommet mange andre idrettsgrener og folk opp som mer fargerike og kanskje gøyere å sponse. Når de har hengt med i mange år, vil de kanskje prøve noe nytt.