Det er blodrøde tall for Swix, viser siste års økonomiske resultat.
Resultatet før skatt viser minus 155 millioner kroner i siste regnskapsår. Det er en klar tilbakegang for sportsgiganten.
Fra et beskjedent overskudd på 15,7 millioner kroner i 2022 og et enormt resultat med 110 millioner i resultat før skatt i pandemiåret 2021 har det gått ytterligere nedover i 2023.
Brav-konsernet (eid av Ferd), som har varemerkene Swix, Toko, Lundhags, Ulvang og Helsport, omsatte for 1,14 milliarder kroner i 2023. Det var 92 millioner kroner mindre enn året før, i 2022. Ifølge årsrapporten var cirka 30 prosent av omsetningen fra vår- og sommersesongen og 70 prosent fra høst- og vintersesongen, skriver gd.no.
Selve årsresultatet, inkludert renter og skatt, viser et underskudd på 138 millioner kroner, ned fra 9,3 millioner i 2022.
I regnskapsrapporten skriver selskapet at «bransjen er preget av etterdønninger etter et kunstig høyt salg under corona-tiden, som har ledet til fallende etterspørsel og altfor høye lagre i verdikjeden» ifølge E24, som omtalte resultatet først.
Nedskrivinger av varelager, økte rentekostnader og en svak norsk krone skal også ha bidratt til det svake resultatet.
I tillegg forteller årsrapporten for 2023 at det var ekstra utfordrende med betydelige nedskjæringer i antall ansaatte. Man har også byttet toppsjef da Erik Sønsterud nå er midlertidig sjef etter at administrerende direktør Espen Falck Engelstad gikk av i desember.
Brav har ansatte i mange forskjellige land: Totalt 262 på heltid i Norge, Sverige, Finland, Litauen, Tyskland, Sveits, Japan og USA.
Av disse er det drøyt 50 ansatte ved anlegget i Lillehammer, som er logistikksenteret til Brav. Her ligger både lager og administrasjon for distribusjon av alle konsernets varemerker. Skismøringen og plastdelen til Swix produseres også her i anlegget ved Storhove like nord for Lillehammer. Under 2023 ble det levert 41 tonn med Swix-smøring og 21,6 tonn med Toko fra Lillehammer.
For 2024 viser ledelsen til at det fortsatt råder usikkerhet om markedsutviklingen:
«Men det er en trend til økt salg i første kvartal 2024, sammenlignet med første kvartal 2023. Således er det en indikasjon på at aktørene i bransjen er mer på offensiven, samtidig som det forventes at de vil være relativt forsiktige med å forplikte seg også i 2024».
Det relativt nye logistikksenter i Lillehammer har et delvis robotstyrt hovedlager for alle land og det har tatt over for lagrene i Sverige og Tyskland.