Takstmannen trakk sin rapport, men ble likevel brukt som kilde i forsikringsselskapets videre prosess. En ny rapporten ble utarbeidet – basert blant annet på telefonsamtaler med takstmannen og samtaler med en entrepenør, som ikke hadde sett skadene. Entreprenøren konkluderte med en takst på 150.000 kroner.
Stormorken mente skadene var langt mer omfattende og bestilte på eget initiativ en ny vurdering. Den andre takstmannen konkluderte med betydelig fukt og sopp i flere rom, og anslo erstatningsbehovet til 430.000 kroner.
Forsikringsselskapet Fremtind godtok ikke rapporten, og bestilte i stedet en egen, tredje vurdering – denne gangen uten befaring på stedet.
Den nye rapporten, basert på telefonsamtaler og eksisterende dokumentasjon, konkluderte med en sum på 150.000 kroner.
– Jeg må nesten bevise at vann renner nedover, sier Stormorken oppgitt til GD.
Fremtind har tilbudt et endelig oppgjør på 155.000 kroner og mener mange av skadene er kosmetiske og kan utbedres fra innsiden.